Wielu narciarzy nie zdaje sobie sprawy jak ważne jest przygotowanie nart. Przy obecnych warunkach jakie panują na stokach najbardziej istotną rzeczą jest dobrze przygotowany sprzęt. Większość stoków jest sztucznie naśnieżana przez co śnieg dużo łatwiej zamienia się w lód. Jazda po oblodzonych odcinkach wymaga ostrych krawędzi, co daje nam bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Metody serwisowania nart
Narty możemy serwisować ręcznie lub maszynowo. Na maszynie robi się tzw. planing, czyli wyrównywanie ślizgu. Następnie nakłada się maszynowo strukturę i w efekcie spód narty staje się idealnie równy.
Serwisowanie ręczne umożliwia precyzyjne przygotowanie nart do naszych preferencji oraz zwiększa żywotność sprzętu. Idealnie naostrzona krawędź jest możliwa tylko przy obróbce ręcznej, dlatego jest to najważniejsza czynność podczas pracy serwisanta.
Kilka słów o smarowaniu ślizgu
Najlepszą metodą jest smarowanie na gorąco. Odbywa się to przy pomocy specjalnego żelazka oraz wosku, dzięki któremu po osiągnięciu odpowiedniej temperatury łatwo wnika w strukturę narty. Zapobiega to wysuszaniu i utlenianiu się ślizgu oraz dłużej utrzymuje się na narcie.
Pamiętajmy też o bardzo istotnej rzeczy – im częściej serwisujemy nasz sprzęt narciarski, tym mniejsze jest jego zużycie.
Materiał powstał we współpracy z jasielskim serwisem rowerowym Kręcę Kołem