Każdy z nas w określonych sytuacjach jest pieszym, tymczasem ich sytuacja w Jaśle często pozostawia wiele do życzenia.
We współpracy z ekspertami, opierając się na doświadczeniach innych samorządów oraz wzorcach europejskich stworzymy standardy infrastruktury pieszej. Podstawą będzie popularna w krajach niemieckojęzycznych zasada mobilność dla wszystkich, oznaczająca przede wszystkim całkowity zakaz stosowania kostki fazowanej i założenie, że chodniki mają być równe i funkcjonalne.
Kostka fazowana to relikt lat 90-tych i substandard, który słusznie nie jest już stosowany w nowych inwestycjach w Krakowie, Zakopanem, Gdańsku i Sopocie. Zabrania tego (choć nie wprost) również rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2022 roku, które wymaga, aby drogi rowerowe i chodniki były projektowane uwzględniając potrzeby użytkowników urządzeń wspomagających ruch (rolki, deskorolka).
Skate-audyty
Do testowania jakości jasielskiej infrastruktury zaproszę młodych ludzi jeżdżących na rolkach i deskorolce, którzy przeprowadzą tzw. skate-audyty. To popularny i prosty sposób sprawdzenia, czy infrastruktura jest przyjazna wszystkim użytkownikom, zwłaszcza osobom starszym, na wózkach i paniom w szpilkach.
Kółka rolek i deskorolki są bardzo wrażliwe na wszelkie nierówności, niedociągnięcia, niepotrzebne krawężniki, uskoki i szpary. Jeżeli po danym chodniku czy placu da się komfortowo przejechać na rolkach lub deskorolce – to w praktyce oznacza, że da się również przejechać wózkiem dziecięcym, inwalidzkim, przejść o kulach lub z balkonikiem, przejechać z wózkiem na zakupy, walizką na kółkach czy w szpilkach.

Takich rzeczy nie widać zza biurka, a kwestie te zwykle umykają urzędnikom i projektantom, gdyż wydają się zbyt banalne lub mało poważne. Tymczasem, równa i funkcjonalna nawierzchnia jest istotna dla komfortu mieszkańców. Często chodzi też o to, żeby się zwyczajnie nie potknąć na krzywym chodniku.
Co zamiast popularnej kostki fazowej?
Zamiast niefunkcjonalnej kostki fazowanej będą stosowane inne rozwiązania znane z Europy Zachodniej, Słowacji i polskich miast: Gdańska, Krakowa tj. równe niefazowane płyty (zwykłe i eleganckie), kostka niefazowana, asfalt oraz nawierzchnia z wodoprzepuszczalnej żywicy.
Jasło stanie się nie tylko przyjazne zwykłym ludziom, ale będzie wyznaczać nowe trendy w mobilności. Dodatkowo, na takie inwestycje możemy pozyskać dofinansowanie zewnętrzne.
W ramach ogółu działań będziemy rozwijać sieć asfaltowych dróg rowerowych, realizowanych we współpracy z sąsiednimi gminami oraz z partnerami słowackimi. Ważne żeby były budowane zgodnie z aktualnymi standardami – z dobrej jakości równego asfaltu, odpowiedniej szerokości i dobrze oznakowane.
Rozwijając sieć dróg rowerowych zadbam o wszystkich użytkowników, w tym również korzystających ze zdobywających coraz większą popularność urządzeń wspomagających ruch (rolki, deskorolka, hulajnogi klasyczne). Na równi z rowerem będą one uwzględnione w naszej polityce rowerowej, a właściwie polityce mobilności. Pod względem promocyjnym dopilnuję, aby Jasło pojawiło się na mapie zdobywającej coraz większą popularność turystyki rolkarskiej, na której już dziś zarabiają samorządy zwłaszcza polskiego i słowackiego Podtatrza.
Zapraszam do współpracy!
Materiał wyborczy KWW Wojciecha Zająca