Pojęcia rękojmi i gwarancji są często używane zamiennie, choć odnoszą się do różnego zakresu działań. Znajomość naszych praw jako konsumentów pomoże w odpowiednim korzystaniu z oferowanych przez przedsiębiorców usług.
Na czym polega rękojmia?
Choć sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku niezgodnego z przeznaczeniem użytkowania sprzedanego dobra, jest odpowiedzialny za ujawnienie się wad fizycznych lub prawnych wydanego towaru.
Jeśli klient dostrzeże wyżej wspomniane wady, ma prawo żądać od sprzedawcy nie tylko obniżenia lub zwrotu za daną rzecz, ale również naprawy czy wymiany produktu.
Sprzedawcy oferujący dane produkty ponoszą odpowiedzialność za jakość dostarczonych produktów. Wystarczy być także pośrednikiem poprzez sprzedaż przedmiotów od innych producentów, by prawnie być zobligowanym do rozpatrzenia reklamacji złożonych przez klienta.
Klient, by złożyć reklamację na kupiony od sprzedawcy produkt, może okazać nie tylko fakturę, paragon czy umowę, ale również potwierdzenie płatności przy użyciu karty płatniczej. Warto pamiętać, że klient może przedstawić również paragon z NIP-em.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://firmove.pl/aktualnosci/finanse/ksiegowosc/paragon-z-nip-kiedy-i-jak-stosowac.
Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, a od klienta nie ma prawa oczekiwać, że produkt na reklamację zostanie dostarczony w oryginalnym opakowaniu. Czy jednak w każdym przypadku sprzedawca jest zobowiązany rękojmią? Będzie z niej zwolniony, jeśli klient zakupem danej rzeczy posiadał wiedzę o jej stanie faktycznym, np. uszkodzeniu i związanej z tym przecenie.
Czego można oczekiwać w ramach gwarancji?
Gwarancja jest udzielana dobrowolnie. Z tego faktu bardzo często konsumenci nie zdają sobie sprawy. Gwarancja ma przede wszystkim zapewnić konsumenta o jakości zakupionego przez niego towaru.
To gwarant określa swoje obowiązki oraz warunki uznania gwarancji. Gwarancja ma formę dokumentu, który określa jej podstawowe założenia i wszystkie niezbędne informacje, które mają pomóc w pomyślnych dochodzeniu roszczeń przez konsumenta.
Przed rozpoczęciem użytkowania danej rzeczy warto zapoznać się z warunkami skorzystania z gwarancji. Producent bardzo często określa okoliczności wykluczenia gwarancji, np. w przypadku montażu sprzętu AGD przez osobę bez uprawnień (elektryka czy gazownika). Szczegółowa znajomość warunków gwarancji pozwoli na optymalne wykorzystanie oferowanego przez producenta zapewnienia co do jakości przedmiotu. Zapraszamy po więcej na portal Aleo.com.
Czym różni się rękojmia od gwarancji?
Okres obowiązywania rękojmi wynosi 2 lata, z kolei długość czasu trwania gwarancji może być ustalona dowolnie. Jeśli w oświadczeniu gwarancyjnym nie znajduje się zapis o czasie trwania gwarancji, przyjmuje się okres 2 lat od momentu zakupu produktu.
Rękojmia a gwarancja to dodatkowe zabezpieczenia w związku z transakcją sprzedaży i kupna, z których może skorzystać każdy konsument. Podstawą prawną rękojmi stanowi Kodeks cywilny, z kolei gwarancji oświadczenie gwarancyjne. Do pierwszej z nich sprzedawca jest prawnie zobowiązany, druga jest dobrowolna.