Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu DK73. Zostanie ono opublikowane w tym tygodniu. Jest to trzecie zadanie z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.
Zakres
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu jasielskiego. Przebiega przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km, w tym ok. 6,7 km w nowym śladzie oraz ok. 3,1 km po istniejącej DK73. Wybudowany zostanie także łącznik w kierunku Jasła o długości niespełna 0,4 km.
Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna.
Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 56 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).
Cel inwestycji
Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73, rozpoczynająca się od S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadząca do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło. Dalej poprzez DK28 Krosno, Sanok a następnie DK84 Ustrzyki Dolne prowadzi aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Obwodnica Jasła wyprowadzi ruch, jaki koncentruje się w mieście z kierunków południowo-wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28 stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnicy ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a układ komunikacyjny zostanie odciążony. Zwiększy się też płynność ruchu w samym Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony od autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Z drugiej zaś włączających się z drogi krajowej nr 73, która zbiera ruch z południowej części województwa.
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.
Głównym beneficjentem rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.