Końcówka drążka kierowniczego – jest niewielką i niedrogą częścią, ale jej funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia pojazdu i ogólnego bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Niestety, element ten od czasu do czasu ulega awarii i wymaga jak najszybszej wymiany. Bardzo ważne jest, aby w porę rozpoznać objawy awarii zwrotnicy i zakupić część w sprawdzonym miejscu: sklepie internetowym STS.Parts
Czym jest końcówka drążka kierowniczego?
Drążki kierownicze i ich końcówki służą do przenoszenia siły kierowania z przekładni kierowniczej na koła. Są one przymocowane do środkowego drążka kierowniczego trapezu z jednej strony i do zwrotnicy z drugiej. Zazwyczaj nowoczesne samochody mają cztery występy: dwa wewnętrzne i dwa zewnętrzne, lewy i prawy. Najczęściej jednak zawodzą te, które trafiają do kół – to one przyjmują na siebie wszystkie nierówności na drodze. Uszkodzony układ kierowniczy może powodować poważne problemy.
Ponieważ koło pojazdu jest w ciągłym ruchu, występy nie są statyczne, ale są zamontowane w formie zawiasu, podobnego do tego stosowanego w przegubach kulowych, ale o mniejszej średnicy. Zawias ten obraca się w dowolnym kierunku wewnątrz półkulistej obudowy, która zawiera polimerową tuleję (kaprolon lub teflon) i smar. Warstwa końcówki jest pokryta gumową osłoną przeciwpyłową, która chroni ją przed brudem i wilgocią.
Objawy awarii drążka kierowniczego
Główną usterką drążków kierowniczych jest pojawienie się luzu w układzie kierowniczym, ponieważ sworzeń zaczyna poruszać się zbyt swobodnie w tulei, a połączenie traci szczelność. Samochód staje się trudniejszy do kierowania, a doły i nierówności na drodze są bardziej odczuwalne. Chociaż objawy awarii elementów podwozia samochodu są na ogół podobne, istnieją pewne rzeczy, które można wykorzystać do identyfikacji objawów awarii drążka kierowniczego:
- Niewielki, cichy odgłos stukania podczas skręcania i pokonywania nierówności.
- Zmniejszona siła kierowania
- Ściąganie na drodze podczas jazdy.
- Możliwe boczne zużycie opon (stukanie opon).
Chociaż objawy te mogą występować przez długi czas bez zauważalnych postępów, kierowca nie powinien się uspokajać. Po pierwsze, problem oczywiście nie rozwiąże się sam, a po drugie, usterki w układzie kierowniczym są bardzo niebezpieczną sytuacją. Jeśli końcówka układu kierowniczego się poluzuje, to jeśli nie podejmie się kroków w celu jej wymiany, rezultat będzie bardzo smutny. Sworzeń zostanie wyciągnięty ze złącza, kierowca straci kontrolę nad kierownicą , wskutku czego samochód może wyjechać na przeciwległy pas ruchu.
Jak i kiedy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?
Żaden producent samochodów nie podaje konkretnych ram czasowych wymiany części układu kierowniczego. Należy je wymienić w przypadku wystąpienia wyżej wymienionych objawów trakcji, a także w przypadku zaobserwowania pewnych nieprawidłowości podczas kontroli, takich jak
- osłabiona szczelność osłon (pokryw) kierownicy
- zwiększony luz w zawiasie lub innych połączeniach;
- zwiększona korozja.
Sama wymiana końcówki zwrotnicy nie jest trudnym zadaniem, jeśli dysponuje się odpowiednimi narzędziami i sprzętem, takim jak podnośnik czy kanał inspekcyjny. Warto jednak pamiętać, że w większości samochodów gwinty tego zespołu służą do ustawiania bardzo ważnego parametru – zbieżności kół. A jej prawidłowe ustawienie bez specjalnej maszyny jest niemal niemożliwe.
Samodzielne naprawy mogą skutkować pogorszeniem właściwości jezdnych i szybkim bocznym znoszeniem kół. Aby uniknąć kłopotów, warto skontaktować się z profesjonalistami – opcjonalnie z firmą https://sts.parts/pl/.