wiadomości

kino

kalendarz

pogoda

ogłoszenia

Objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego

Wyróżnione

Moje Jasło
Moje Jasło
Jasielski portal informacyjny. Poznaj Jasło z innej strony! Aktualne wydarzenia w Jaśle, ankiety, wywiady ze znanymi jaślanami, ogłoszenia, zdrowie i uroda.
- Reklama -

Końcówka drążka kierowniczego – jest niewielką i niedrogą częścią, ale jej funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia pojazdu i ogólnego bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Niestety, element ten od czasu do czasu ulega awarii i wymaga jak najszybszej wymiany. Bardzo ważne jest, aby w porę rozpoznać objawy awarii zwrotnicy i zakupić część w sprawdzonym miejscu: sklepie internetowym STS.Parts

Czym jest końcówka drążka kierowniczego?

Drążki kierownicze i ich końcówki służą do przenoszenia siły kierowania z przekładni kierowniczej na koła. Są one przymocowane do środkowego drążka kierowniczego trapezu z jednej strony i do zwrotnicy z drugiej. Zazwyczaj nowoczesne samochody mają cztery występy: dwa wewnętrzne i dwa zewnętrzne, lewy i prawy. Najczęściej jednak zawodzą te, które trafiają do kół – to one przyjmują na siebie wszystkie nierówności na drodze. Uszkodzony układ kierowniczy może powodować poważne problemy.

Ponieważ koło pojazdu jest w ciągłym ruchu, występy nie są statyczne, ale są zamontowane w formie zawiasu, podobnego do tego stosowanego w przegubach kulowych, ale o mniejszej średnicy. Zawias ten obraca się w dowolnym kierunku wewnątrz półkulistej obudowy, która zawiera polimerową tuleję (kaprolon lub teflon) i smar. Warstwa końcówki jest pokryta gumową osłoną przeciwpyłową, która chroni ją przed brudem i wilgocią.

Objawy awarii drążka kierowniczego

Główną usterką drążków kierowniczych jest pojawienie się luzu w układzie kierowniczym, ponieważ sworzeń zaczyna poruszać się zbyt swobodnie w tulei, a połączenie traci szczelność. Samochód staje się trudniejszy do kierowania, a doły i nierówności na drodze są bardziej odczuwalne. Chociaż objawy awarii elementów podwozia samochodu są na ogół podobne, istnieją pewne rzeczy, które można wykorzystać do identyfikacji objawów awarii drążka kierowniczego:

  1. Niewielki, cichy odgłos stukania podczas skręcania i pokonywania nierówności.
  2. Zmniejszona siła kierowania
  3. Ściąganie na drodze podczas jazdy.
  4. Możliwe boczne zużycie opon (stukanie opon).

Chociaż objawy te mogą występować przez długi czas bez zauważalnych postępów, kierowca nie powinien się uspokajać. Po pierwsze, problem oczywiście nie rozwiąże się sam, a po drugie, usterki w układzie kierowniczym są bardzo niebezpieczną sytuacją. Jeśli końcówka układu kierowniczego się poluzuje, to jeśli nie podejmie się kroków w celu jej wymiany, rezultat będzie bardzo smutny. Sworzeń zostanie wyciągnięty ze złącza, kierowca straci kontrolę nad kierownicą , wskutku czego samochód może wyjechać na przeciwległy pas ruchu.

Jak i kiedy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Żaden producent samochodów nie podaje konkretnych ram czasowych wymiany części układu kierowniczego. Należy je wymienić w przypadku wystąpienia wyżej wymienionych objawów trakcji, a także w przypadku zaobserwowania pewnych nieprawidłowości podczas kontroli, takich jak

  • osłabiona szczelność osłon (pokryw) kierownicy
  • zwiększony luz w zawiasie lub innych połączeniach;
  • zwiększona korozja.

Sama wymiana końcówki zwrotnicy nie jest trudnym zadaniem, jeśli dysponuje się odpowiednimi narzędziami i sprzętem, takim jak podnośnik czy kanał inspekcyjny. Warto jednak pamiętać, że w większości samochodów gwinty tego zespołu służą do ustawiania bardzo ważnego parametru – zbieżności kół. A jej prawidłowe ustawienie bez specjalnej maszyny jest niemal niemożliwe.

Samodzielne naprawy mogą skutkować pogorszeniem właściwości jezdnych i szybkim bocznym znoszeniem kół. Aby uniknąć kłopotów, warto skontaktować się z profesjonalistami – opcjonalnie z firmą https://sts.parts/pl/.

- Reklama -

Podobne artykuły

- Reklama -spot_img

Ostatnie artykuły