Zespół Szkół nr 3 w Jaśle wystartował w rekrutacji, a PRACODAWCY dostrzegli potencjał UCZNIÓW, proponując im pracę, staże lub praktyki zawodowe.
Zespół Szkół nr 3 w Jaśle wziął udział w przedsięwzięciu „Podkarpackie Virtual Expo”. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 120 firm.
Virtual Expo to działanie hybrydowe, łączące tradycyjny event ze spotkaniami on-line. Na dedykowanej platformie Virtual Expo zaproszeni wystawcy posiadali swoje spersonalizowane wirtualne stoiska. Wizualizacja hali targowej – wnętrza G2A Areny Centrum Wystawienniczo-Kongresowego w Jasionce – przedstawiała dostępnych eksponentów w formie aktywnych logotypów, które umożliwiały każdemu odwiedzającemu targi wizytę na wirtualnym stanowisku z dostępnymi opcjami takimi, jak czat.
Równocześnie na platformie Virtual Expo oraz w mediach społecznościowych transmitowane były ze studia zorganizowanego w G2A Arena dedykowane targom webinary oraz sesje QA, w których uczestniczyli zaproszeni eksperci.
Dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle pani Agnieszka Chłopek oraz wicedyrektor pani Agnieszka Maczuga na zaproszenie Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla wzięły udział w uroczystej Gali WYSTARTUJ Z NAMI, która odbyła się 7 października na terenie G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego w Jasionce. Celem wydarzenia była promocja potencjału podkarpackich przedsiębiorców, działających w branżach związanych z inteligentnymi specjalizacjami województwa, tj. motoryzacja, lotnictwo, IT, komunikacja i jakość życia.
Po uroczystej gali odbył się koncert zespołu Pectus.
Zespół Szkół nr 3 jako jedyna placówka oświatowa z Powiatu Jasielskiego uczestniczył w programie „Wystartuj z nami”. Organizatorem tego wydarzenia był Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, zaś partnerem merytorycznym LOT AIRCRAFT MAINTENANCE SERVICES Sp. z o.o. Do udziału szkołę zaprosiła firma LOT AMS, z którą „CHEMIK” współpracuje od 2019 r.
Przez trzy dni uczniowie maturalnych klas technikum (mechatronik, logistyk, analityk, urządzenia i systemy energetyki odnawialnej) brali udział w targach pracy, rozmawiając on-line z potencjalnymi pracodawcami z Podkarpacia, którzy zmodyfikowali proces rekrutacji. Jego wyjątkowość polegała na tym, że to uczniowie – jako przyszli pracownicy – decydowali, z kim i kiedy chcą się umówić na wideokonferencję rekrutacyjną. Mieli do wyboru firmy motoryzacyjne, lotnicze, farmaceutyczne, płatnicze, medyczne, logistyczne m.in. z Jedlicza, Rzeszowa, Mielca, Dębicy czy Rzeszowa.
Okazało się, że była to doskonała okazja dla chętnych uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle, aby w rzeczywistych warunkach odbyli swoje pierwsze rozmowy rekrutacyjne, zmierzyli się ze stresem czy też sprawdzili się w komunikacji interpersonalnej nabytej na zajęciach. Przyszli technicy nie kryli zadowolenia i dumy ze swojej wiedzy, kompetencji, otwartości i komunikatywności, które pozwoliły im profesjonalnie przejść przez rekrutację. Utwierdzili się w przekonaniu, że wybór tej szkoły był trafny.
Mamy otwarte drzwi do przyszłości – mówi Piotr Śliż, uczeń IV klasy technikum mechatronik. Otrzymałem propozycję pracy bez doświadczenia. Ta kwestia jest bardzo istotna dla młodego człowieka, absolwenta technikum. Po ukończeniu szkoły, otrzymaniu dyplomu technika i zdaniu matury mam się przypomnieć, czyli zadzwonić do pracodawcy, który zaproponował mi pracę. Program, do którego przystąpiła szkoła, okazał sie dla mnie wielką szansą zawodową, z której na pewno skorzystam.
Zadowolenia nie kryje również Natalia Kłosowska – uczennica technikum o profilu logistyk, która usłyszała od przyszłego pracodawcy, że „młode firmy poszukują młodych ludzi”. W marcu, na prośbę pracodawcy, który chce mnie zatrudnić, wyślę CV – powiedziała Natalia. Jednak to nie będzie koniec procesu rekrutacyjnego, bowiem czeka mnie drugi etap. Będzie nim rozmowa w języku angielskim. To zrozumiałe, ponieważ firma działa na rynku międzynarodowym.
Aleksandra, Emilia i Janek – maturzyści technikum analityk – podkreślają wartość rozmów rekrutacyjnych, wskazując m.in. na ich „swobodę”.
Rekruterzy opowiadali o swoim życiu – mówi Emilia Stój. To było miłe. Rozmowy były naturalne; nie odczułam, że są sztucznie podtrzymywane. Pytano mnie o zainteresowania i oceny. Ważne też było dla przyszłego pracodawcy, gdzie odbywałam praktyki zawodowe, ponieważ firmy farmaceutyczne szukają ludzi po technikum.
Potwierdza to Janek, który powtarza za interlokutorami: Studia nie są warunkiem zatrudnienia. Wiedza i kompetencje uczniów techników są wystarczające, by podjąć pracę w branży farmaceutycznej. Dlatego zaproponowano mi staż lub pracę. Moje doświadczenie nabyte podczas praktyk zawodowych, w czasie których miałem do czynienia m.in. z analizą lekarstw, teraz zaprocentowało. Oprócz tego na lekcjach/zajęciach laboratoryjnych używamy profesjonalnej aparatury, co okazało się również niesamowitym atutem.
Te kwestie, o których mówi kolega, bardzo interesowały przedsiębiorców – podkreśla Aleksandra. Plusem okazały się dla nas, uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle, również praktyki w laboratoriach pozaszkolnych. Podczas rozmów stwierdzano, że jesteśmy obeznani z zawodem. Miło było to słyszeć. Nauka w naszym technikum przynosi więc wiele korzyści.
Wszyscy uczniowie podkreślają, że podczas rozmów rekrutacyjnych dało się odczuć ogromne zainteresowanie potencjalnych pracodawców nimi – uczniami techników oraz samą szkołą. Pytano nie tylko o sprawy zawodowe (egzaminy z kwalifikacji, oceny, przebieg zajęć laboratoryjnych, wyposażenie sal przedmiotowych, stopień opanowania języka obcego zawodowego), ale również o pasje, zainteresowania.
Dzięki tym wirtualnym spotkaniom znamy priorytety zakładów pracy, fabryk, przedsiębiorstw… – zaznaczają uczniowie. Wiemy, jaki jest wizerunek idealnego pracownika oraz jak wygląda dzień pracy w danej branży – dodaje Szymon Lechwar, uczeń technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Firmy zauważyły, że posiadamy odpowiednie kompetencje i kwalifikacje do wykonywania zawodów, dlatego otrzymaliśmy propozycję wysłania CV – zaznaczyli maturzyści. Dodało nam to skrzydeł, więc naprawdę WYSTARTOWALIŚMY. Dziękujemy naszej Dyrekcji za stworzenie takiej szansy zawodowej.