wiadomości

kino

kalendarz

pogoda

ogłoszenia

Przetarg na budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73

Wyróżnione

Moje Jasło
Moje Jasło
Jasielski portal informacyjny. Poznaj Jasło z innej strony! Aktualne wydarzenia w Jaśle, ankiety, wywiady ze znanymi jaślanami, ogłoszenia, zdrowie i uroda.
- Reklama -

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przekazaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73. Zostanie ono opublikowane w przyszłym tygodniu. Jest to czwarte zadanie z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) w województwie podkarpackim, które zostanie skierowane do realizacji.

Zakres

Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a koniec w Krajowicach. Droga przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.

Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 km wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych oraz budową i przebudową istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą. Przebudowana zostanie także kolidująca infrastruktura techniczna, wybudowane zostaną drogi dojazdowe oraz urządzenia ochrony środowiska. Zaplanowano również budowę infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości ok. 2,1 km.

Obwodnica Brzostu i Kołaczyc - mapa

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).

Cel inwestycji

Budowa obwodnicy Brzostku i Kołaczyc wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem oraz obwodnicami Jasła i Pilzna spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.

Droga krajowa nr 73 na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło i dalej poprzez DK 28 Krosno, Sanok a następnie DK 84 Ustrzyki Dolne aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku. Droga ta ma charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzostku i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu z obu miejscowości. Dzięki realizacji tej obwodnicy ruch tranzytowy na osi północ-południe, kierujący się albo w kierunku Pilzna oraz drogi krajowej nr 94 i autostrady A4 albo w kierunku Jasła oraz drogi krajowej nr 28, zostanie wyprowadzony z centrów obu miejscowości. Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi ograniczenie ruchu dalekobieżnego przebiegającego przez te miejscowości, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo ich mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna,  Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:  

  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,   
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77.

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.  

Głównym beneficjentem rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

- Reklama -

Podobne artykuły

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
- Reklama -spot_img

Ostatnie artykuły