Rządowy Program Kolej + przewiduje budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica-Jasło. Warto zaznaczyć, że linia jest wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Nowa linia połączy linię nr 91 (Kraków-Medyka-granica państwa) z linią nr 108 (Stróże-Krościenko).
Na budowie nowej linii kolejowej zyska m.in. Miasto Jasło, które spełnia kryterium Programu Kolej + w zakresie liczby mieszkańców. Linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.
Rekomendacja od podkarpackich przedsiębiorców
Lepsza komunikacja oznacza większe możliwości rozwoju. Wiedzą o tym przedsiębiorcy z południa Podkarpacia, którzy zgodnie wyrażają rekomendacje dla inwestycji. Ogromne korzyści ekonomiczne oraz pozytywną opinie przedstawiły do dnia dzisiejszego następujące przedsiębiorstwa: Orlen Południe S.A., PKN Orlen S.A., Lotos kolej Sp. z o. o., Polski Bazalt S.A., PKP Cargo S.A. Południowy Zakład Spółki, Autosan Sp. z o. o., Krosno Glass S.A., Kronofloring SP. z o. o.
Daniel Obajtek Prezes Zarządu PKN ORLEN S. A.:
Inwestycja ta będzie wpływać w sposób pozytywny na rozwój regionów, poprawiając powiązania transportowe z ośrodkami głównymi sąsiednich regionów oraz stworzy pewnego rodzaju alternatywę dla transportu do Centralnej i Północnej Polski.
Również w ramach Grupy Kapitałowej ORLEN korzyści z przedmiotowej linii odniesie m.in. ORLEN Południe S.A., która to Spółka popiera zarówno koncepcje budowy linii nr 166, jak również aspiracje Powiatu jasielskiego o ujęcie budowy tej linii w ramach Programu Kolej +.
Powiat Jasielski opracowuje koncepcję
Powiat Jasielski zlecił opracowanie koncepcji przebiegu przedmiotowej linii na odcinku 40 km, na którym zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a towarowych 120 km/h z wyjątkiem odcinka końcowego na terenie Miasta Jasło – 40 km/h.
Nowa linia umożliwi przejazd z Dębicy przez Pustków – Chmielów – Sandomierz – Stalową Wole – Skarżysko. Może również stanowić alternatywę dla transportu na południe Europy pzez Stróże – Nowy Sącz – Muszynę – Słowację.
Powstanie nowego odcinka linii kolejowej nr 166 spełni oczekiwania zarówno klientów indywidualnych jak i przedsiębiorców. Krótszy czas podróży i większa dostępność komunikacyjna przekłada się na rozwój gospodarczy i podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu. Oznacza również odciążenie transportu samochodowego, który mógłby zostać częściowo przejęty przez transport kolejowy.