Ostatnio otrzymaliśmy informację od Czytelnika, który skarży się na problem z miejscami parkingowymi w Jaśle. Podpisujący się jako „Obywatel” Czytelnik wysłał podobną wiadomość do Burmistrza oraz Komendanta Straży Miejskiej w Jaśle. Poniżej przedstawiamy jego treść.
Od dłuższego czasu próbuję wpłynąć na Waszą pracę, ale bezskutecznie. Nawet jeśli są prowadzone interwencje to robione są wybiórczo. Patrole są prawie niewidoczne na mieście, a jak są to na parkingach sprawdzają bloczki parkingowe. To praca dla parkingowego a nie funkcjonariusza!
Obywatel
Przypominamy, że do obowiązków Straży Miejskiej w Jaśle należy kontrola płatnych miejsc parkingowych, więc ciężko ją winić za to, że wykonuje swoją pracę. Oczywiście można by do takiego zadania zatrudnić Parkingowego, ale wiązało by się to z dodatkowymi kosztami.
Straż Miejska w Jaśle zajmuje się wieloma ważnymi sprawami, takimi jak kontrola pieców, pomoc bezdomnym, organizowanie akcji o charakterze edukacyjnym dla dzieci oraz ochrona mieszkańców, szczególnie w czasie dużych imprez miejskich. Warto również wspomnieć o wspaniałej inicjatywie, polegającej na pomocy jaślanom, którzy nie mogli w zimie odpalić swoich samochodów.
Czytelnik przytoczył artykuł 49 o ruchu drogowym, który reguluje zakazy dotyczące zatrzymywania i postoju pojazdu.
- Zabrania się zatrzymania pojazdu:
- na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
- na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
- w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
- na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
- na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
- w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
- na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
- na pasie między jezdniami;
- w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
- w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
- na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.
- Zabrania się postoju
- w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
- w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
- przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;
- w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
- na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.
- Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
- Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
W dalszej części wskazuje ulice i skrzyżowania, gdzie problem jest najbardziej widoczny:
Na wielu ulicach Jasła sposób parkowania jest uciążliwy podczas poruszania się samochodem czy nawet pieszo.
Mieszkańcy piszą o budowie piętrowego parkingu by rozwiązać problem i wskazują nawet sensowną lokalizację.
Wymieniam ulice na których jest duży problem, ponieważ stały się teraz jednym z głównych ciągów komunikacyjnych miasta. Parkowanie na tych ulicach zaczyna się od 7 rano a kończy często późnym popołudniem.
- ul. Floriańska od skrzyżowania z ul. Jana Pawła
- ul. Rejtana z ul. Wyspiańskiego
- ul. Kadyiego, głównie przy przejściu zważywszy na to, że skrzyżowanie jest monitorowane
Ponadto taka sama sytuacja występuje na ulicach:
- Skrzyżowanie ul. Sokoła z ul. Czackiego
- Skrzyżowanie ul. Czackiego z ul. Mickiewicza
- Skrzyżowanie ul. Mickiewicza z ul. Jagieły na wysokości KRUZ oraz zasłonięte wyjazdy z przychodni
- Skrzyżowanie ul. Mickiewicza z ul. Asnyka często całe zastawione samochodami parkującymi po obu stronach ulicy, jak również wąskiego chodnika
Proszę również zwrócić uwagę na chodnik na ul. Kościuszki od skrzyżowania z ul. Kadyiego do numeru Kościuszki 31.
Nie wspomnę o przedmiotach zasłaniających widoczność na skrzyżowaniach.
Uważamy, że poruszany przez naszego Czytelnika problem jest rzeczywiście bardzo uciążliwy i powinniśmy dążyć do wypracowania jak najlepszych rozwiązań. Jakiś czas temu opisywaliśmy sposoby na zwiększenie ilości miejsc parkingowych w Jaśle. Zachęcamy do dyskusji, każdy głos jest ważny.