Na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji możemy pobrać, zainstalować i przetestować aplikację ProteGO Safe. Mimo, że jest ona dostępna już od ponad tygodnia, to dopiero teraz zrobiło się o niej głośno. Wszystko za sprawą pomysłu zastosowania jej w galeriach handlowych.
Czym jest aplikacja ProteGO Safe?
Ministerstwo Cyfryzacji zachwala aplikację, jako jedno z narzędzi walki z epidemią koronawirusa:
ProteGO Safe to aplikacja, która pomoże nam w wychodzeniu z najostrzejszych obostrzeń związanych z pandemią. Im więcej z nas będzie z niej korzystać, tym szybciej i skuteczniej ograniczymy tempo i zasięg rozprzestrzeniania się koronawirusa. Nasza apka to także profesjonalna pomoc zarówno dla zdrowych, jak i zakażonych osób. (www.gov.pl)
Ministerstwo zapewnia również, że aplikacja jest w pełni bezpieczna:
Jesteśmy jednym z pierwszych państw na świecie, które udostępnia tego rodzaju rozwiązanie. Nasza aplikacja jest w pełni bezpieczna i zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej. Aktualnie jesteśmy na etapie testów – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. (www.gov.pl)
Aplikacja jest budowana zgodnie z zasadami wynikającymi z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w tym minimalizacji danych, privacy by design, privacy by default, prawidłowości, integralności oraz poufności. Bazuje na wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych, Komisji Europejskiej oraz Toolbox opracowany w ramach sieci eHealth działającej przy Komisji Europejskiej.
Użytkownicy ProteGO Safe są anonimowi.
Jak to działa?
Jeśli zainstalujesz ProteGO Safe i włączysz w swoim telefonie Bluetooth, aplikacja będzie komunikowała się z urządzeniami innych użytkowników posiadających aplikację. Nie będzie im przekazywała żadnych danych na Twój temat. Nikt nie dostanie dostępu do zawartości Twojego telefonu. Informacje o napotkanych urządzeniach nie zawierają żadnych danych o ich właścicielach, są anonimowe i zakodowane, a do tego przechowywane tylko w telefonie, przez dwa tygodnie. Później są usuwane. W momencie, kiedy któryś z użytkowników, z którego telefonem spotkał się Twój telefon, zachoruje – dostaniesz odpowiednią informację. Nie dowiesz się, kto zachorował. Dowiesz się za to, jak się zachować i co zrobić, by zadbać o swoje zdrowie.
ProteGO Safe a zakupy w galerii
Według informacji pojawiających się w internecie, do których dotarły portale takie jak prawo.pl, retailnet.pl, niebezpiecznik.pl, aplikacja znajdzie również zastosowanie w galeriach handlowych, których otwarcie w ścisłym reżimie sanitarnym zapowiedziano na 4 maja. Galerie handlowe mają mieć przy wejściu urządzenie z zainstalowaną aplikacją ProteGo Safe, w celu zarejestrowania przez to urządzenie klienta, będącego użytkownikiem aplikacji wchodzącego do obiektu. W wypadku braku możliwości wystawienia takiego urządzenia – wydrukowanie kodu QR wygenerowanego z aplikacji ProteGO Safe do zeskanowania przez wchodzących klientów.
Co więcej, będzie można wpuszczać do centrum handlowego o 10 proc. więcej osób niż przewidują limity, jeśli będą mieć one aplikację ProteGO Safe. Takie osoby w razie braku wolnych miejsc w sklepie nie otrzymują przywilejów jeśli chodzi o stanie w kolejkach.
Kolejną zachętą do używania aplikacji mają być zniżki lub materiały promocyjne dla pracowników i klientów korzystających z ProteGO Safe.
Na ten moment powyższe zasady nie widnieją jednak w oficjalnych wytycznych dla branż opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju:
Bez aplikacji nie wejdziesz do sklepu?
W związku z wieloma mitami krążącymi w sieci, Ministerstwo Cyfryzacji dementuje plotki o segregacji klientów na lepszych i gorszych, lub o zakazie wstępu do sklepu w zależności od braku lub posiadania ProteGo Safe.
Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji znajdujemy zapewnienia, że:
* Niezależnie od tego, czy zainstalujesz aplikację ProteGO Safe czy nie, wejdziesz do sklepu i zrobisz zakupy tak jak wszyscy inni.
* Nie musisz wybierać pomiędzy staniem w kolejce, a „inwigilacją”. Aplikacja nie zbiera Twoich danych, nie śledzi, korzystanie z niej jest dobrowolne, a prace nad nią w pełni transparentne – właśnie po to, by każdy się przekonał, że nie mamy ukrytych intencji.
* Nie będziemy dzielić klientów na lepszych i gorszych, czyli tych z i bez aplikacji. Kontrolowanie przez właścicieli sklep statusu aplikacji, lub wymaganie jej instalacji i aktywacji są zabronione.
* Korzystanie bądź niekorzystanie z aplikacji nie może wpływać na jakość lub kolejność obsługi klientów.
Bzdura, starsi ludzie nie używają komurek z androidem
Ja mam ponad 80 lat i używam. Własnie zrobiłam aktualizację do Androida 10-tki.